Wyspiański, Stanisław (dramaturg, poeta, malarz ; 1869-1907)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(1)
Forma i typ
Filmy i seriale
(1)
Dostępność
wypożyczone
(1)
Placówka
Mediateka (ul. Warszawska 11/13)
(1)
Autor
Borowski Henryk (1910-1991)
(1)
Kijowski Andrzej (1928-1985)
(1)
Kotkowski Andrzej (1940-2016)
(1)
Krakowska Emilia (1940- )
(1)
Olbrychski Daniel (1945- )
(1)
Olszewska Izabella (1930- )
(1)
Opaliński Kazimierz (1890-1979)
(1)
Perepeczko Marek (1942-2005)
(1)
Pszoniak Wojciech (1942- )
(1)
Płatek Krzysztof
(1)
Radwan Stanisław (1939- )
(1)
Stoor Mieczysław (1929-1973)
(1)
Wajda Andrzej (1926-2016)
(1)
Walczewski Marek (1937-2009)
(1)
Willman Anna
(1)
Wybult Tadeusz (1921-2004)
(1)
Wyspiański Stanisław (1869-1907)
(1)
Ziętek Ewa (1953- )
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Przynależność kulturowa
Film polski
(1)
Temat
Kobieta
(3959)
Regionalizm
(3749)
Przyjaźń
(3499)
Rodzina
(2882)
Tajemnica
(2544)
Wyspiański, Stanisław (dramaturg, poeta, malarz ; 1869-1907)
(-)
Miłość
(2275)
II wojna światowa (1939-1945)
(2050)
Kultura
(1927)
Dzieci
(1685)
Relacje międzyludzkie
(1680)
Polityka
(1582)
Zwierzęta
(1517)
Zabójstwo
(1319)
Śledztwo i dochodzenie
(1295)
Psychologia
(1255)
Nastolatki
(1202)
Magia
(1164)
Rodzeństwo
(1071)
Dziewczęta
(1053)
Prawo
(1011)
Filozofia
(982)
Socjologia
(957)
Małżeństwo
(936)
Teoria
(919)
Relacja romantyczna
(914)
Podróże
(904)
Władcy
(869)
Uczucia
(821)
Życie codzienne
(796)
Literatura
(765)
Język angielski
(759)
Osoby zaginione
(755)
Uczniowie
(746)
Język polski
(739)
Gospodarka
(727)
Wojsko
(727)
Chłopcy
(686)
Historia
(685)
Żydzi
(677)
Sztuka
(671)
Sekrety rodzinne
(669)
Policjanci
(667)
Wsie
(650)
Psy
(639)
Twórczość
(638)
Zakochanie
(626)
Dojrzewanie
(623)
Arystokracja
(585)
Boże Narodzenie
(583)
Przestępczość zorganizowana
(575)
Uprowadzenie
(571)
Dziennikarze
(565)
Samotność
(562)
Tematy i motywy
(553)
Matki i córki
(552)
Podróżnictwo
(546)
Wybory życiowe
(540)
Polacy za granicą
(531)
Ludzie a zwierzęta
(523)
Spisek
(521)
Szlachta
(520)
Krainy i światy fikcyjne
(505)
Zemsta
(502)
Humor
(494)
Władza
(491)
Trudne sytuacje życiowe
(490)
Wakacje
(482)
Seryjni zabójcy
(473)
Mężczyzna
(472)
Imprezy
(468)
Koty
(458)
Polityka wewnętrzna
(456)
Pisarze polscy
(455)
Organizacja
(442)
Zarządzanie
(430)
Etnografia
(425)
Poszukiwania zaginionych
(425)
Zdrada
(415)
Higiena
(412)
Śmierć
(408)
Źródła historyczne
(404)
Postawy
(401)
Wychowanie
(401)
Katolicyzm
(398)
Pisarze
(397)
Przyroda
(393)
Młodzież
(384)
Zdrada małżeńska
(381)
Szkoły
(379)
Prywatni detektywi
(373)
Walka dobra ze złem
(368)
Nauczanie
(366)
Marzenia
(365)
Sieroty
(360)
Przedsiębiorstwo
(355)
Nauczyciele
(353)
Nauka
(352)
Lekarze
(348)
Pomoce dydaktyczne
(347)
Politycy
(342)
Temat: dzieło
Wesele
(1)
Temat: czas
1801-1900
(1)
Gatunek
Film fabularny
(1)
Film historyczny
(1)
Lektura z opracowaniem
(1)
Materiały pomocnicze
(1)
Melodramat
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
DVD
W koszyku
Wesele / reżyseria Andrzej Wajda ; scenariusz Andrzej Kijowski. - Warszawa : Best Film CO. : Studio filmowe Perspektywa : Wydawnictwo Mediaprofit, Copyright 2006. - 1 dysk optyczny (DVD) (102 min) : dźwiękowy, kolorowy ; książka : 71, [1] strona : 20 cm .
(Biblioteka Gazety Wyborczej. Omówienie Lektury Szkolnej + Film ; 5)
Oryginalny film wyprodukowano w 1972 r. Premiera filmu w 1973 r.
Na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego pt.: Wesele.
Zawiera omówienie lektury szkolnej + film
Mistrzowska adaptacja dramatu Stanisława Wyspiańskiego, dokonana przez Andrzeja Wajdę.
Odpowiedni klimat epoki został stworzony poprzez kolorystykę, scenografię, kostiumy, ale również, a może przede wszystkim przez muzykę. Mistrz Wajda w doskonały sposób obsadził w rolach aktorów, którzy stworzyli niezapomniane, wręcz życiowe kreacje. Obraz jest przesiąknięty charakterystyczną dla Wyspiańskiego symboliką, tajemniczością i niejednoznacznymi postaciami. "Wesele" to lektura obowiązkowa dla każdego Polaka. "Wesele" Andrzeja Wajdy uchodzi w polskim kinie za szczytowe dokonanie modelu "twórczej adaptacji klasyki literackiej". Autor "Popiołu i diamentu" wykreował na ekranie świat wierny temu opisywanemu przez Wyspiańskiego, realizując się jednak pod względem artystycznym - stworzył własną, niepowtarzalną poetykę tej niezwykłej, dualistycznej opowieści. O tej dwoistości mówi sam reżyser w niezwykle interesujących dodatkach umieszczonych na płycie, wspominając pierwowzór jednego ze swoich najlepszych filmów: "Łączy on w sobie w jakiś niezwykły sposób opis prawdziwego wesela, którego Wyspiański był świadkiem późną jesienią 1900 roku, z całą problematyką filozoficzną, historiozoficzną i wolnościową, bliską w tym czasie polskiemu społeczeństwu". Film na początku cechuje niezwykła dynamika - tak charakterystyczna dla późniejszej, genialnej "Ziemi obiecanej". Marcel Martin, dziennikarz paryskiego "Ekranu", porównuje nawet siłę bijącą z ekranu do diabelskiej rakiety. Rytm przez nią narzucony uzyskany został dzięki mistrzowskim zdjęciom Witolda Sobocińskiego - jego kamera bawi się wraz z zebranymi gośćmi, rzuca się za nimi w szaleńczy taniec, kręci dookoła nich. Rytm wypowiadanych przez weselników kwestii zgodny jest z rytmem ludowej muzyki. W pewnym momencie dostajemy zawrotu głowy tak, jakbyśmy sami uczestniczyli w przedstawianych wydarzeniach. Od momentu, kiedy nieświadoma niczego młoda para - za namową Poety - zaprosi do domu chochoła - bohaterowie oślepieni zostaną przez światła, ich oczom ukażą się wizje o takiej intensywności, jakiej nigdy nie udało się uzyskać ani przedtem, ani później na ekranie. Wybitne kreacje stworzyli tu Daniel Olbrychski, Andrzej Łapicki i Bożena Dykiel, przeszywającą muzykę skomponował Stanisław Radwan. Należy podkreślić, że polskiego filmu o takich emocjach i tak wspaniałej stronie wizualnej szukać próżno.
Początek XX wieku. Wesele krakowskiego inteligenta i dziewczyny z ludu. Na jeden wieczór wiejska chata staje się Polską w mikroskali. Są tu młodzi i starzy, panowie i chłopi, artyści i krakowscy mieszczanie. Razem bawią się w oparach alkoholu przy ogłuszającej muzyce wiejskiej kapeli. Tylko Wyspiański jest trzeźwy. Nie pije wódki, bo go po niej "boli głowa". Stoi w kącie, patrzy i słucha. I tak rodzi się jedno z największych arcydzieł polskiej literatury. Tak rodzi się Wesele - tekst pełen symboli i odwołań do tragicznej polskiej historii. Utwór, w którym realizm łączy się z fantastyką, humor z tragizmem, publicystyka z filozofią, literatura z polityką. W bezlitosny sposób obnażający stan narodowego ducha, ukazujący dramatyczną niemoc polskich elit.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Mediateka (ul. Warszawska 11/13)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Dramat filmowy (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej